Różnice między skanowaniem obiektów stałych a ruchomych za pomocą skanera 3D

Technologia skanowania 3D zdobywa coraz większą popularność w wielu branżach – od budownictwa, przez przemysł filmowy po medycynę. Umiejętność tworzenia dokładnych modeli obiektów w przestrzeni 3D, zarówno ruchomych, jak i statycznych, otwiera nowe możliwości dla inżynierów, projektantów i artystów. W niniejszym artykule omówimy jakie są różnice w skanowaniu obiektów stałych i ruchomych za pomocą skanera 3D.

Jak to jednak działa? Na czym polega skanowanie 3D? Czy skanowanie statyczne różni się od dynamicznego? Czy skanerem 3D można zeskanować dowolny obiekt? Spróbujemy na te pytania odpowiedzieć.

Skanowanie obiektów nieruchomych

Skanowanie 3D obiektów nieruchomych to zdecydowanie najczęstsze zastosowanie skanerów trójwymiarowych. Pozwala na precyzyjne odwzorowanie formy przedmiotów – od małych detali, jak biżuteria, po duże konstrukcje, jak budynki czy statki. Nieruchomość obiektu pozwala na, osiągnięcie niesamowitej dokładności skanu, niekiedy sięgającej nawet setnej milimetra. Wynika to z możliwości dokładnego pomiaru z każdej strony bez obawy o zmianę pozycji przedmiotu.

Wysoka rozdzielczość skanu nieruchomych obiektów możliwa jest również dzięki temu, że skaner ma więcej czasu na dokładniejsze 'odczytanie’ danego obiektu. Dzięki takiemu podejściu możemy wiernie oddać nie tylko kształt i rozmiar skanowanego obiektu, ale także detale jak tekstura czy kolor. Skan 3D nieruchomych obiektów znajduje zatem zastosowanie wszędzie tam, gdzie liczy się precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości.

Skanowanie obiektów ruchomych

Skanowanie 3D obiektów ruchomych to całkiem inna bajka. Najważniejszym wyzwaniem jest tu fakt, że obiekt nie pozostaje w jednym miejscu. Niektóre skanery 3D są wyposażone w specjalne funkcje trackingu, które pozwalają na śledzenie ruchu obiektu i generowanie jego modelu w czasie rzeczywistym. Jest to znacznie trudniejsze od skanowania obiektów nieruchomych, jednak technologia ta stale się rozwija, dając coraz lepsze rezultaty.

Obecnie skanowanie 3D obiektów ruchomych wykorzystywane jest przede wszystkim w przemyśle filmowym i gier komputerowych, gdzie twórcy dążą do jak największego realizmu. Skanowanie 3D pozwala na stworzenie wiernych odwzorowań postaci i przedmiotów, które następnie można animować i umieszczać w wirtualnym świecie. Skanowanie 3D ruchomych obiektów to coraz bardziej popularna dziedzina, która otwiera przed nami nowe, nieznane dotąd możliwości.