Pasek kontra łańcuch rozrządu – walka od lat

Napęd rozrządu to bardzo ważny element silnika i od jego regularnej konserwacji zależne jest bezpieczeństwo naszego silnika. Awaria potrafi doprowadzić do awarii, której koszt naprawy sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Odwieczny pojedynek

Producenci samochodów powszechnie stosują dwa rodzaje napędu, jest to pasek i łańcuch rozrządu. Rodzi to naturalne pytanie, które pojawia się w głowach użytkowników i osób wybierających samochody, które chcą zakupić. Czy łańcuch rozrządu jest lepszy od paska? Gdyby odpowiedź była jednoznaczna, wszyscy producenci stosowaliby właśnie to rozwiązanie do napędu rozrządu i czasem osprzętu silnika.

Zalety łańcucha

Łańcuch rozrządu stosowany w dawnych silnikach ze stajni tak uznanych producentów jak Mercedes były naprawdę bezawaryjne i bezobsługowe. Do dziś możemy spotkać samochody tej marki z silnikami diesla, które na swoim liczniku mają powyżej miliona kilometrów i nadal pracują na fabrycznym łańcuchu. Nawet współczesne, narażone na znacznie większe przeciążenia, wytrzymują znacznie więcej aniżeli pasek. Nie jest to jednak dla silników o obecnej wydajności idealnym rozwiązaniem.

Pasek rozrządu

Rozważając czy łańcuch rozrządu jest lepszy od paska nie możemy zapomnieć o ogromnej wydajności silników z obecnych samochodów. Łańcuchy do momentu rozgrzania silnika i po jego zgaszeniu stają się luźne. O ile w dawnych, niewysilonych jednostkach łańcuchy mogły być bezawaryjne, o tyle obecnie nie są bezobsługowe i wymagają również wymiany. Tworzywa, z których wykonano paski pozwalają natomiast zapewnić pełne napięcie i precyzyjną pracę rozrządu już od pierwszego obrotu rozrusznika.

Z tego wynika prosta konkluzja, każde z rozwiązań w silnikach XXI wieku ma swoje wady i zalety. Nie ma złotego środka i nie ma idealnego napędu rozrządu. https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.